Nedostatok magnézia (horčíka) - príznaky, prejavy | magnerot.sk Skočiť na hlavný obsah
magnézium (horčík) - nedostatok | v tele, v potravinách, príčiny

Nedostatok magnézia

Prejavy nedostatku magnézia (horčíka)

Nedostatok magnézia v ľudskom organizme sa prejavuje nepríjemnými zdravotnými ťažkosťami a práve hypomagnezémia (nedostatok horčíka /magnézia/ v tele) je najčastejšie nediagnostikovanou poruchou elektrolytov v tele.

Príznaky nedostatku magnézia

Pre nedostatok horčíka (magnézia) v organizme existuje množstvo často prehliadaných príznakov, avšak najčastejšie príznaky sa prejavujú v oblastiach:

  • hlavy – bolesť hlavy, slabosť, migréna, nervozita, napätie, depresia, úzkosť, porucha koncentrácie,
  • srdca – bolesť na hrudníku, nepravidelný tlkot srdca, zrýchlené búšenie srdca,
  • svalov – bolesť v záhlaví, strnulosť šije, mimických a žuvacích svalov, svalové kŕče, mravčenie v končatinách (parestézia), zvýšená dráždivosť (tetánia),
  • vnútorných orgánoch – žalúdočné kŕče, hnačka, zvracanie, kŕč v hrdle, napätie tráviacich orgánov.

Ľudia zväčša prehliadajú tieto zdravotné ťažkosti a k lekárovi prichádzajú už so závažnými zdravotnými komplikáciami, ktoré sú následkom dlhodobo nízkej hladiny magnézia v organizme. V mnohých prípadoch by stačilo, aby ľudia so zvýšenou potrebou magnézia (tzv. ohrozené skupiny) riešili problém hypomagnezémie preventívne a udržiavali si optimálnu hladinu magnézia v tele.

Nedostatok horčíka v organizme

Príčiny nedostatku magnézia

Minerálne látky zohrávajú v ľudskom tele významnú úlohu podobne ako vitamíny a stopové prvky. Magnézium je druhým najvýznamnejším katiónom v ľudskom tele a dôležitým prvkom kostnej látkovej premeny, ktorý ovplyvňuje pevnosť kostí.

Magnézium (horčík) v potravinách

Súčasná strava je chudobnejšia na prirodzený zdroj magnézia a má za následok zväčšujúcu sa populáciu trpiacu na hypomagnezémiu (nedostatok magnézia). Magnézium v potravinách sa stráca predovšetkým kvôli zindustrializovaniu potravinárskeho priemyslu, šľachteniu nových odrôd zeleniny a ovocia, technologickému spracovaniu potravín, či celkovej zmeny klímy.

Následkom nevhodnej úpravy potravín ako vysmážanie, či konzervovanie sa taktiež magnézium v potravinách stráca. Množstvo prijatého magnézia sa nerovná množstvu vstrebaného. Z celkovo prijatého magnézia (v potravinách) dokáže organizmus vstrebať len 30 – 40%. Jeho vstrebávanie zhoršuje prítomnosť tukov, cukrov, vlákniny a voľného vápnika v strave. Optimálnu hladinu magnézia v tele narúša i nadmerné pitie alkoholu, kávy a rôznych energetických nápojov.

Nedostatok horčíka prejavy - arytmia

Ľudia so zvýšenou potrebou magnézia

Všeobecne platí, že ľudia so zvýšenou psychickou (vyčerpanie, stres) alebo fyzickou (vrcholoví športovci, ťažko pracujúci) záťažou, ktorá je buď krátkodobá alebo dlhodobá, majú zvýšenú potrebu magnézia. Medzi tzv. rizikové skupiny však patria aj pacienti s rôznymi zdravotnými problémami. Nízka hladina magnézia je často spájaná s ochoreniami ako:

  • diabetes (cukrovka) – obézni ľudia majú až o 50% nižšie zásoby magnézia, zvýšenie prísunu magnézia znižuje riziko vzniku cukrovky
  • hypertenzia (zvýšený krvný tlak) – zvýšenie prísunu magnézia pomáha normalizovať napätie krvnej steny, čo sa prejaví zlepšením hodnôt krvného tlaku
  • ischemická choroba srdca (nedostatočné prekrvenie) – zvýšenie prísunu magnézia znižuje intenzitu a frekvenciu bolesti v hrudníku, sprevádzajúce toto ochorenie
  • arytmia – magnézium pomáha upraviť abnormálnu elektrickú aktivitu srdca, ktorá je príčinou porúch srdcového rytmu
  • ischemická cievna mozgová príhoda (nedostatočné prekrvenie) – zvýšenie príjmu magnézia o 100 mg denne znižuje riziko vzniku tohto ochorenia a zároveň chráni mozog po ischemickej cievnej príhode
  • migréna – zvýšené dávky magnézia znižujú výskyt migrény takmer o polovicu
  • dysmenorea (bolestivá menštruácia) – zvýšené dávky magnézia zmierňujú príznaky tohto ochorenia
  • predmenštruačný syndróm (súbor fyzických a psychických ťažkostí žien pred a pri menštruácii) – zvýšené dávky magnézia významne zlepšujú náladu, znižujú zadržiavanie vody, ktorá má za následok hmotnostný prírastok, nafúknuté brucho, či napätie v prsníkoch, znižuje výskyt migrén a zlepšuje ich priebeh.

Ďalšou skupinou ľudí so zvýšeným potrebou magnézia sú ľudia trpiaci chronickým únavovým syndrómom, ľudia trpiaci alkoholizmom, ženy užívajúce hormonálnu antikoncepciu, tehotné a dojčiace ženy.