Význam magnézia

Čo je magnézium (horčík)

Magnézium je druhým najdôležitejším katiónom v tele a jeho prítomnosť je potrebná pre každú bunku v ľudskom tele. Táto minerálna látka je súčasťou mnohých metabolických procesov. Horčík zodpovedá za svalové sťahy srdca, usmerňuje výmenu informácií medzi jednotlivými nervovými bunkami, syntetizuje bielkoviny a nukleové kyseliny (DNA, RNA) a podieľa sa na vyše 300 enzýmoch ľudského organizmu. Jeho protipólom (antagonistom) je vápnik, to znamená, že magnézium zabraňuje nadmernému ukladaniu vápnika v tele napríklad v podobe obličkových kameňov.
Okrem zabezpečenia zdravého fungovania organizmu, magnézium pomáha pri stálej alebo zriedkavej nadmernej fyzickej a psychickej záťaži.

Účinky magnézia

Magnézium (horčík) je minerálna látka, ktorá je dôležitá pre väčšinu buniek ľudského organizmu. Každý človek by mal preto dbať na optimálnu hladinu magnézia, ktorá je potrebná pre zdravé fungovanie organizmu. Na dostatočný prísun magnézia by nemali zabúdať predovšetkým ľudia s nadmernou psychickou alebo fyzickou záťažou, či už dočasnou alebo dlhodobou, nakoľko tieto skupiny ľudí majú vyššiu spotrebu magnézia. Tak ako je magnézium potrebné pre bežné fungovanie organizmu, rovnako je využívané aj pri podporných liečbach viacerých ochorení. Pozitívne účinky sa prejavujú:

  • zlepšením metabolizmu cukrov a tukov u diabetikov
  • normalizovaním napätia cievnej steny (vysoký krvný tlak) a abnormálnej elektrickej aktivity srdca (poruchy srdcového rytmu)
  • znížením svalového napätia, trasľavosti, kŕčov a vnímania bolesti
  • zmiernením priebehu záchvatov prieduškovej astmy
  • znížením výskytu záchvatov migrény, či zmiernením ich priebehu
  • zmiernením bolestí v podbrušku pred a počas menštruácie (dysmenorea)
  • zmiernením príznakov chronického únavového syndrómu
  • magnézium má aj účinky na zlepšenie fyzického a psychického stavu počas predmenštruačného cyklu

Denná potreba (dávka) magnézia

Zdravý dospelý človek má v sebe asi 22 – 30g magnézia. Z toho približne 60% magnézia je uložených v kostiach, ďalších 27% sa nachádza vo svaloch, 6 – 7% je v ostatných bunkách a menej ako 1% je prítomné mimo buniek, teda v plazme. Preto je dôležité udržiavať vyrovnanú hladinu magnézia v krvi. Odporúčaná denná dávka je v rozsahu od 300 – 420mg. Množstvo prijatého magnézia sa však mení v závislosti od veku, pohlavia a ďalších faktorov ako sú stres, ochorenia, zvýšená psychická a fyzická záťaž, pribúdajúci vek, či v tehotenstve.

Deti Ženy Muži
do 3 rokov: 80 mg do 18 rokov: 360 mg (tehotné 400 mg) do 18 rokov: 410 mg
4-8 rokov: 130 mg 18-30 rokov: 310 mg (tehotné 350 mg) 18-30 rokov: 400 mg
9-13 rokov: 240 mg nad 30 rokov: 320 mg (tehotné 360 mg) nad 30 rokov: 420 mg

*Vyššia denná dávka magnézia môže viesť k hnačke, pretože soli horčíka (magnézia) na seba v črevách viažu vodu, a teda pôsobia ako prirodzené preháňadlo

Stiahnite si infografiku o tom, ako stres ovplyvňuje naše telo:

Magnézium - stres